Pagina's

maandag 11 mei 2020

Bloggen in tijden van corona deel 30: Waar of niet waar?



Dag lieve mensen.
Lang geleden hé.
Maar ja.
Ik had beloofd om een vervolgverhaal te posten en ja daar ben ik mee bezig.
Maar ik wil vooral dat het een goed verhaal wordt, en daarom steek ik daar mijn hart en ziel in.
En ja, ik ben dan behoorlijk perfectionistisch ja.
Alles moet kloppen.
En ik zoek dan ook de nodige informatie over het onderwerp op.
Makkelijk zat als je internetaansluiting hebt en je op elk moment van de dag of zelfs nacht Google kunt raadplegen.
En een beetje talenkennis is ook handig om dan site's in het Engels of het Frans te kunnen raadplegen.
Dankzij het internet ligt er een schat van informatie binnen handbereik, zowel in woord, beeld als geluid.
De hoeveelheid informatie is zodanig groot dat je jezelf er werkelijk doorheen moet ploegen en je echt moet wroeten om die informatie te vinden die relevant is voor je zoekopdracht.

En helaas is veel van die informatie die je vindt op het internet niet zelden onjuist, foutief of gewoon fake.
Ik wil nu niet uit de hoogte gaan doen, of pretenderen dat ik het allemaal beter weet.
Maar als ik zie dat die 'conspiracy' onzin die je tot voor enkele jaren terug sporadisch eens tegenkwam tijdens het scrollen over Facebook of wanneer je naar iets zocht op het internet nu zelfs ter sprake komt tijdens de gesprekken bij het aanschuiven bij de bakker of tijdens de koffie of lunchpauze op het werk. Dan frons ik toch wel even de wenkbrauwen.
Almaar meer mensen geven aan wantrouwen te koesteren tegen 'big-pharma', beweren dat ADHD een verzonnen ziekte is, twijfelen aan het nut van vaccins of vinden dat 5G een bedreiging is voor de volksgezondheid. 
Er heerst wantrouwen jegens de politiek, de EU, de media en meer en meer ook jegens de wetenschap!
Dat mensen politici wantrouwen is niets nieuws, en vaak hebben politici dat ook gewoon aan zichzelf te danken.
De EU heeft niet zonder reden de reputatie een log instituut te zijn, het Europees Parlement een praatbarak voor uitgerangeerde politici en de media. Die lijken wel warm en koud tegelijk te blazen, kijken nauwelijks verder dan 'de waan van de dag' en willen vooral hoge oplagen, kijkcijfers en clicks.
Waardoor er almaar minder ruimte is voor duiding en diepgang.
Vooral  dat laatste maakt dat mensen steeds vaker op zoek gaan naar zogenaamde 'alternatieve nieuwsbronnen'.
Maar vaak zijn dat verspreiders van regelrechte nonsens.
Ofwel zijn het clickbait sites die leven van advertenties van dubieuze websites.
Ofwel is het pure politieke propaganda van extreem-rechtse makelij.
Ofwel is het gewoon conspiracy onzin van de bovenste plank.
En in geen enkele van deze drie gevallen zijn ze mijn kostbare tijd waard.

Maar de vraag is.

Hoe weet je welke informatie je kan vertrouwen en welke niet.
Want wat de mainstream media schrijven is ook niet altijd even betrouwbaar meneer.
Vaak zijn die journalisten zo zelfingenomen en pedant als de pest.
En hun meningen zijn vaak gekleurd: Lees TE LINKS!
Hoe moeten we dan goede informatie van slechte onderscheiden?
Wel, wondermiddelen bestaan niet, ook niet wat betreft het feilloos onderscheiden van betrouwbare en dubieuze informatie niet.
Je moet er wel een beetje moeite voor doen hé.
Informatie checken en dubbelchecken.
Eigenlijk is dat werk dat reporters zouden moeten doen eer ze iets publiceren, maar velen zijn daar gewoon te lui voor.
Maar eigenlijk-feitelijk mag ook de krantenlezer, de nieuwsconsument, de informatie-opzoeker en de sociale mediagebruiker - U en ik dus - wel wat kritischer zijn.
En laten we eerlijk zijn.
Alles begint bij een degelijke BASISKENNIS!
We doen in onze schooltijd heel wat kennis op.
Leraars stampen het erin en hopen dat je later in je leven iets met deze kennis gaat doen.
Maar met de tijd gaat er veel van die kennis verloren.
Dat vervaagd.
Je hebt het toch niet meer nodig.
Denk je.
Wel, think again.
Net in deze tijd waarin informatie als een stortvloed op ons afkomt en je door de bomen het bos niet meer ziet is basiskennis net heel essentieel.
Ik zou zeggen, hoog tijd om die basiskennis eens wat op te frissen.
Maar ja, waarschijnlijk heb je je oude schoolboeken met het oud papier meegegeven of is dat ergens verloren geraakt.
Enfin, zo is dat toch in mijn geval.
Paniek!
Wat nu?
Wel.
Er zijn gelukkig een hele schare wijze mensen die de kunde hebben om essentiële kennis op een eenvoudige en bondige manier uit te leggen.
Die uitleg vindt je vaak terug op Youtube.
Ja, veel onzin vindt je daar ook terug.
Maar laat me toch eens een paar goede tips geven.
TEDtalks: Een klassieker in het genre. Verzamelen voordrachten van vakmensen en academici die in een éénvoudige taal en vanuit hun eigen vakgebied essentiële zaken maar ook actuele zaken van de nodige tekst en uitleg te voorzien.
Kurzgesagt - In a Nutshell: Op dit Youtubekanaal legt men wetenschappelijke fenomenen kort en bondig, en altijd voorzien met - naar mijn mening - best wel grappige animatie en met de nodige humor. Echt een aanrader.
Universiteit van Vlaanderen: Deze is echt wel een aanrader.
Vlaamse academici en wetenschappers doen er tijdens college's met een live publiek en vertrekkend vanuit een prangende vraag essentiële zaken uit de doeken of geven tekst en uitleg bij actuele zaken zoals het coronavirus.
En dit in een zeer helder en eenvoudig taalgebruik.
Vragen als 'moet je elke dag 10.000 stappen zetten'? 'Waarom ga je vanavond weer veel te laat naar bed'? of 'Waarom duurt het zo lang om een vaccin tegen corona klaar te hebben'?
Zaken die je misschien al veel langer had willen weten, maar waar je niet aan dacht om die vraag te stellen of om er informatie over op te zoeken.

Je kan natuurlijk ook gewoon een goed non-fictie boek lezen.
En dat ben ik tussen het bloggen en het schrijven door ook aan het doen.
En over het boek dat ik nu lees ga ik het heel binnenkort hebben.

En jullie weten het lieve mensen.
SAMEN STERK!
Liefs.
Miguel.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten