Pagina's

vrijdag 10 juli 2020

Uitgelezen: Hoe word ik Einstein of Da-Vinci.






Dag lieve mensen.
Lezen jullie vaak?
Ik eigenlijk te weinig.
Het is te zeggen, ik heb momenten dat ik met veel enthousiasme aan een boek begin, maar dan blijf ik halverwege steken omdat ik veel te veel met Facebook of mijn blog bezig ben.
Vooral veel te veel met Facebook, ja echt wel.
Ik geef dat met rode kaken toe.
Dat ik mij veel te vaak laat vangen aan het vaak onzinnig geleuter op dat medium.
Nu het is niet altijd onzinnig geleuter.
Soms kom ik terecht in discussies waarvan ik denk: "Hey, hier steek ik best wel wat van op."
Of ik open een link naar een artikel dat mij dan weer heel interessant lijkt, en het vaak ook gewoon is.
Maar het blijft vaak geleuter.
En vooral tijdverlies.
Dan ga ik weer volharden en lees ik weer verder in het boek dat ik begonnen ben.
Ik lees niet alleen boeken omdat ik graag lees, waarover ik het al in een vorig artikel had.
Maar ook omdat ik dat belangrijk vind.
Lezen is gewoon goed voor je brein.
Punt!
En als je er dan nog wat uit leert, uit hetgeen je leest.
Dan is dat dubbele winst.
Ik lees dan ook hoofdzakelijk non-fictie.
En de laatste tijd vooral boeken die over wetenschap gaan.
Omdat de wetenschap zoveel onthult over zowat elk facet van het leven.
En het boek dat ik nu wil bespreken geeft op zeer heldere wijze de stand van zaken in de wetenschappen zo tussen 2015 en 2018.

Hoe word ik Einstein of Da-Vinci (een inzicht in de wetenschappen van vandaag voor de Homo-Universalis van morgen).
Dit boek is geschreven door een heel team van deskundigen verbonden aan de K.U. Leuven en geeft infeite een stand van zaken van de wetenschappen en de kennis die we hebben over universum, Aarde, mens en technologie zoals we die in de loop der eeuwen hebben opgebouwd.
Maar er wordt ook uitgelegd hoe wetenschappers te werk gaan, welke ontwikkelingen de wetenschappen zelf doormaakten en vooral hoe dat nu zit met 'het westerse denken over kennis'.
Hoe hebben wetenschappers tegen de wereld, de mens en vooral tegen de problemen en uitdagingen waar de mensheid voor staat aangekeken en kijken ze er nog steeds naar?
Hoe benaderen wetenschappers problemen zoals ongelijkheid, armoede, 'global warming', de verwoesting van onze ecosystemen, de ontwikkelingen in de geneeskunde en dan vooral de gentechnologie (DNA en zo).
Welke oplossingen heeft de wetenschap nog voor ons in petto en welke revolutionaire ontwikkeling staan er ons nog te wachten.

Dit alles wordt op zeer heldere wijze uitgelegd.
En dat het razend interessant is mag blijken uit het feit dat ik dit boek momenteel voor de tweede maal aan het lezen ben.
En er zijn dingen die ik toen niet snapte en die ik na het tweede maal lezen toch veel beter begrijp.
Want ofschoon alles helder wordt uitgelegd moet een mens als ikzelf toch wel geestelijk bij de pinken zijn om alles dat er uit de doeken wordt gedaan in die grijze massa van me te laten doordringen.
Maar dat vind ik niet erg.
Want een beetje geestelijke inspanning en goede portie concentratie is net goed voor me.
En het feit dat men dingen heel uitgebreid uit de doeken doet eigenlijk ook.
Het herinnert me eraan dat je dingen niet in artikeltjes van tien lijnen of een Youtube video van tien minuten kan uitleggen.
Goed onderbouwde wetenschappelijk uitleg tot je nemen vraagt inspanning, zo simpel is het.
Maar de beloning is volgens mij des te groter.
Inzicht.
Inzicht in de wereld om je heen.
Inzicht in hoe het nu echt zit met dingen als DNA, gentechnologie, 'global warming' en 'global challenge', de ontwikkeling van het 'westerse denken', de 'big bang', 'het Higgs-deeltje', eukaryoten en prokaryoten, het verschil tussen een virus en een bacterie, etc.

We hebben zoveel te danken aan wetenschappers, en dit elke dag weer opnieuw.
Hun inzicht redt levens, elke keer opnieuw.
En het is omdat de wetenschap zo ver staat dat ik blij ben dat ik in deze tijd leef en niet ergens in de duistere middeleeuwen toen men nog aderlatingen uitvoerde of men amputeerde zonder verdoving.
En ja, ik wordt liever genezen door een universitair geschoolde dokter dan door één of andere medicijnman of natuurgenezer.
Als ik 's avonds naar de sterren kijk en ik weet dat er rond elke ster meerdere planeten draaien net zoals onze Moeder Aarde rond de zon draait samen met de andere gekende planeten. 
En dan weet ik dat het heelal almaar verder uitdijt.
En dan weet ik dat er naast kleine sterretjes en af en toe een zichtbare planeet Mars of Venus nog heel wat andere interessante zaken te zien zijn. Zoals zwarte gaten, sterrennevels, witte dwergen en rode reuzen.
Als ik een regenwolk zie overdrijven dan weet ik dat die vol zit met kleine waterdruppeltjes.
Water van de zee dat verdampte en zich hoog in de lucht verzamelde en door temperatuurverschillen regendruppels worden die mij doen schuilen als ik op dat moment buiten ben.






En ja, op zo'n regenachtige momenten zit ik nog het liefste binnen met een goed boek binnen handbereik.
En schijnt de zon? Dan kies ik voor mijn terras, met een goed muziekje erbij.
Of gewoon het gefluit van de vogeltjes als achtergrondgeluid.
En het gezelschap van deze twee dames erbij maakt het dan compleet.




Bon, nu ga ik eens zien wat voor interessants er in het volgende hoofdstuk staat
Liefs.
Miguel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten