Pagina's

vrijdag 18 maart 2022

Wat mij vandaag raakte: In Doomkerke

 



Dag lieve mensen.
Vandaag gingen we nog eens wandelen.
Zoetje had een wandelroute gevonden in Ruiselede. Startpunt was het dorpje Doomkerke dat deel uitmaakt van deze gemeente.
Doomkerke een klein dorpje tussen de velden en de bossen die deel uitmaken van het Bulskampveld. Een straat met lintbebouwing, een kerk, aan de overkant van de kerk een café dat dienst doet als clublokaal van de plaatselijke voetbalploeg en wat verderop een kleine parking waar ik mijn autootje kwijt kon.
Voor de veiligheid trok ik mijn rubberen laarzen aan want de bospaden kunnen nog behoorlijk slijkerig zijn. Ik gespte de rugzak vol met lekkers en drinken voor ons als voor de hondjes op mijn rug en klikte die kleine lieverds hun leiband aan en daar gingen we op zoek naar het startpunt van de wandeling bij de kerk. Die leidde ons een stukje langs de hoofdweg en dan moesten we door een soort doorgang en dan kwamen we achter de kerk met daarrond het kerkhof uit. Een kerk met kerkhof met een muur errond. Ik vraag me al mijmerend af hoeveel koppeltjes elkaar bij de invallende duisternis voor het eerst gekust hebben daar bij die muur achter het kerkhof.
Over de muur zie ik de graven, vaak familiegraven met sterfdata die terug gaan tot de jaren vijftig en zelfs eerder. Ik ontwaar typisch West-Vlaamse familienamen zoals
Tack, Vanwalleghem, Vyncke. Zwart-wit foto’s van de overledenen en ik bedenk me dat deze mensen hier in de schaduw van de kerktoren hun leven hebben geleefd. Als landbouwer, als ambachtsman, als winkelier of cafébaas. Misschien wel actief in het verenigingsleven. De kaartersclub, de schuttersclub, de voetbal.

Dan valt mijn oog op één specifiek graf. Ik zie een foto van een jong iemand, een meisje.
Ik zie haar geboorte en sterfjaar.
Het meisje dat er haar laatste rustplaats vond…
WAS AMPER DERTIEN JAAR!
Ze heette Sarah.
En op de foto droeg ze een wit kleed, waarschijnlijk het kleed dat ze droeg op haar plechtige communie.
Ze keek naar de fotograaf, vol verwachting naar deze voor haar bijzondere dag.
Wie kon toen vermoeden dat deze foto amper een jaar later haar laatste rustplaats zou sieren.
Ik krijg een brok in de keel wanneer ik me omdraai en vaststel dat mijn lieve schat en onze twee Keesjes hun weg verder zetten.
Het is stil en achter de kerk zie je alleen de velden en de bossen waar we nog zouden doorwandelen.
Ik hoor de vogels hun vroege lentelied zingen en voel de zon op mijn gelaat.
Ik werp nog een blik naar de graven achter de muur.
Naar het graf van Sarah.
Een meisje van amper dertien dat haar rustplaats vond op deze vredige plek.

We wandelen verder, ik neem foto’ van de bossen, de natuur de omgeving.
Op het einde van de wandeling ontwaar ik terug de kerk en denk ik terug aan Sarah.
Ik zie het dorpje waar ze opgroeide. Naast de kerk ligt het dorpsschooltje. Waar ze als klein meisje met haar boekentas in de hand naar binnenliep.
Ach lieve mensen. Dertien jaar.
Dat is toch echt geen leeftijd om te gaan.
Een meisje van dertien zou gewoon naar het secundair moeten gaan, nieuwe vriendschappen sluiten, gezellig roddelen met haar klasgenootjes en commentaar hebben op de jongens van  haar klas of school.
Kortom gewoon opgroeien en ontluiken zoals een mooie bloem dat doet.
Openbloeien en haar omgeving verblijden met haar schoonheid, vriendelijkheid en opgewektheid.
Maar helaas. Het werd haar niet gegund.

Dat zijn dingen die me raken lieve mensen.
Ik heb geen foto genomen van haar graf, dat lijkt me zo ongepast. Maar het beeld staat wel op mijn netvlies gebrand. De jaren tussen haar geboorte en haar dood die zo pijnlijk dicht bij elkaar liggen.
De laatste rustplaats van een meisje, door velen graag gezien die de strijd moest leveren tegen een vreselijke ziekte.
Thuisgekomen typte ik haar naam en familienaam in op Google en ik combineerde dat met de naam van het dorp waar ze opgroeide en ik kwam op een pagina van Het Laatste Nieuws.
Daar leerde ik wat er gebeurde met Sarah.
Ze stierf aan leukemie.
Kanker.
NOG MAAR EENS DIE SMERIGE ZIEKTE!

Sarah!
Ik weet niet wie je was. Maar ik weet zeker dat veel mensen je heel graag zagen.
Ik zag je foto en ik zag een jong meisje dat vol goesting naar de wereld keek.
Goesting om TE LEVEN!
Zoals elke jonge mens goesting heeft om te leven.
Helaas beslist het noodlot daar vaak heel anders over.
En een mooie jonge bloem wordt dan brutaal in de knop gebroken.
Ziekte, verkeersongevallen, maar ook criminele feiten gepleegd door zieke geesten.
En helaas ook door oorlogen, zoals ook nu weer in Oekraïne.
Ook oorlogen worden in gang gezet door zieke geesten.
Je bent een zieke geest als je je troepen beveelt om woonwijken, appartementsblokken, scholen en andere plekken waar mensen wonen en leven kapot te schieten.
Het is ook iets dat me niet los laat. Het feit dat terwijl ik daar ergens in een rustig stukje bos aan het wandelen ben, men 2000 kilometer verderop oorlog voert en onschuldige mensen het leven verliezen.

Het leven is zo broos zo kwetsbaar.
Er is niet veel nodig om iemands leven compleet overhoop te halen.
Er is niet veel nodig om een streep te trekken onder iemands toekomstplannen.
Ik heb dat vaak genoeg omschreven in mijn verhalen.
Maar de realiteit is vaak veel harder, zoveel rauwer.
En daarom grijpt het mij dan ook zo aan.
Een graf tussen al die anderen, een stille getuige van een intriest drama.
Een veel te vroeg afscheid.
Een ziel die rust vond op deze stille plek ergens in een klein West-Vlaams dorpje waar – dat weet ik zeker – haar naam nog vaak wordt uitgesproken en waar men warme herinneringen aan haar ophaalt.
Warme herinneringen…
AAN SARAH!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten