Pagina's

donderdag 18 juni 2020

Verdeel en heers.



Dag lieve mensen.
Wat beleven we toch rare tijden.
Het lijkt wel of de waanzin van het 'pre-coronatijdperk' weer helemaal terug is.
De oude 'verdeel en heers spelletjes' zijn terug van weggeweest.
En dat terwijl ik stilletjes hoopte dat ze wel zouden wegblijven.
Maar ergens was er dat stemmetje in mijn hoofd dat zei 'niet te naïef worden Miguel'
En terwijl ik dit schrijf heb ik meteen een goede titel voor dit artikel en een thema waarop ik dieper kan ingaan in plaats van gewoon wat losse gedachten zoals ik eerst van plan was.

Verdeel en heers.

Is het niet duidelijk lieve mensen, dat we eigenlijk constant tegen elkaar worden opgezet?
Dat er elke dag wel iets wordt gevonden waarmee ze ons gewone mensen kunnen verdelen.
Telkens weer opnieuw.
Nu zijn het standbeelden.
En politiegeweld tegen zwarten.
Of het gebruik van het woord 'wit' in plaats van blank.
En wat zal het morgen weer zijn?
En waarom doen ze dat?
Misschien gewoon om ons af te leiden van wat er werkelijk misloopt in dit land en de rest van de wereld?
'Kijk daar een boerkini' roept men wel eens als dat vermaledijde kledingstuk - gepromoot door conservatieve moslims - weer eens ter sprake komt. Of men denkt de reden te weten waarom deze of andere discussies vroeg of laat de kop zouden kunnen opsteken.
En het ergste is dat de mensen er in trappen zoals een blinde in een hondendrol.
Want steeds vaker werkt nieuws op het gemoed en doet het de emoties keihard oplaaien.
En dat is nu net het probleem.
Wanneer mensen emotioneel reageren, wanneer hun gemoed gaat opspelen of de boosheid begint op te borrelen...
Dan denken mensen niet meer na.
En er is altijd wel iets dat heftige emoties oproept.
Is het niet dat uit Peru ingevoerde kattenjong dat een spuitje moest krijgen omwille van hoog risico op hondsdolheid? Dan is het weer Black Lives Matter.
En nu moet ik opletten wat ik schrijf, want zelfs mensen uit mijn vriendenlijst zijn boos om wat er met die man gebeurde.
Maar ik ga ervan uit dat ze verstandig genoeg zijn om mijn punt te snappen.

Emotie en opinie wint het veel te vaak van feiten.
De onderbuik regeert en nuance is vooral in de verhitte discussies op sociale media de grote afwezige.
Elkeen heeft een mening, en maakt gretig gebruik van de vele kanalen die hen in staat stellen om deze mening met anderen te delen.
Nu is je mening delen en deze vrij uiten een mensenrecht.
Een mensenrecht waarin in geen geval mag aan geraakt worden.
Daar zijn gewoon geen excuses voor, laat hierover geen misverstanden bestaan.
Maar alleen is het jammer om vast te stellen dat velen die hun mening uiten zich niet laten hinderen door een gebrek aan feitenkennis.
Nog erger is dat mensen hun mening geven op een artikel en je pijnlijk moet vaststellen dat ze dat artikel gewoonweg niet gelezen hebben.
En zodoende weten ze dus totaal niet waarover het gaat.
Maar zelfs al lees je elk artikel nauwkeurig en volg je elke dat het nieuws via krant, TV of internet.
Dan nog blijft een mens in de war en lijkt het of men constant van de hak op de tak springt.
Of anders gezegd.


De waan van de dag regeert.
En dat is een droevige vaststelling.
Er is altijd wel iemand die wel ergens (vaak op Twitter) een mening dropt met het idee van 'ik ga hier eens een knuppel in het hoenderhok gooien'.
Of er verschijnt weer een blits opiniestuk in één of andere krant.
En dan moet er daar natuurlijk over gediscussieerd worden.
En moesten die meningen nu gaan over dingen die er echt toe doen?
Maar nee, het gaat over 'wit in plaats van blank', over Zwarte Piet, over dingen waarmee je minderheden zou kunnen kwetsen.
En dan wordt daar op gereageerd en gaat die persoon over de tongen en blablabla.
Al die onzinnige discussies.
Net of we teruggekeerd zijn naar de tijd dat men nog discussieerde over het geslacht der engelen.

Maar intussen hebben we nog altijd geen regering.
Intussen ploeteren de mensen van de zorg nog altijd voort.
Staan we misschien voor een zware economische crisis met veel jobverlies en dreigende armoede en miserie voor heel veel mensen.
Maar hoor je onze dames en heren politici daarover?
Hoor je nog iets van die mooie beloftes die de heren en dames politici maakten?
Tuurlijk niet.
Wat had je nu gedacht?
De grote woorden die ze uitten tijdens de lockdown zijn ze blijkbaar allemaal vergeten.
Laat het volk maar lekker bakkeleien over standbeelden en over echt of vermeend racisme.
Dan kunnen wij lekker doen of onze neus bloedt.
Dan drinken we een glas, pissen we een plas en alles blijft lekker zoals het was.

En zo lieve mensen.
Worden we elke dag opnieuw om de tuin geleid.
Politici komen met alles weg en vooral omdat media weigeren hun taak te volbrengen.
En die taak is: controle uitoefenen op en informeren over de heersende machten in de maatschappij en de beslissingen die zij elke dag opnieuw nemen.
Dan heb ik het over de politiek, over de rechtspraak.
Maar ook over het bedrijfsleven en over de economische machten die beslissen over onze werkgelegenheid, onze arbeidsrechten, onze koopkracht, de rechten van de consument, etc.
Dat zijn zaken die relevant zijn voor mij en die relevant zouden moeten zijn voor de media in het algemeen.
Het lijkt er op dat we 1) zo weinig mogelijk mogen weten over bovenstaande zaken en 2) men ons verdeeld om zo te voorkomen dat we eensgezind zouden opkomen voor onze rechten.
Als mensen en slecht geïnformeerd zijn dan kan je ze makkelijker manipuleren en als je de mensen verdeeld en tegen elkaar opzet dan hebben ze minder of zelfs geen oog voor het grotere plaatje.

Wel lieve mensen.
Ik kies ervoor om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn.
En ik laat me niet verdelen.
Daarom onthou ik mij van al die belachelijke discussies.
Laat Zwarte Piet toch gewoon zwart zijn. Laat de standbeelden van Leopold II en co maar gewoon staan. En voor die zeggen 'ja maar jij kiest voor het status-quo'.
Ja, en dan?
Wat is daar mis mee?
Wat is er mis mee om geen problemen te zoeken daar waar er eigenlijk gewoon geen zijn.
Behalve dan in het hoofd van sommige mensen.
Mensen die vooral zichzelf of hun organisatie in de spotlights willen zetten, of ze nu iets te vertellen hebben of niet?
Denk dat we ons veel beter op andere dingen concentreren.
Bijvoorbeeld de opleiding van politiemensen en de begeleiding van slachtoffers van criminaliteit en geweld in al zijn vormen. Kunnen we het daar eens over hebben?
En onze maatschappij in het algemeen en justitie in het bijzonder zou toch wel veel strenger mogen zijn tegen geweldmisdrijven en asociaal gedrag. Dat zou echt veel harder afgekeurd en berispt mogen worden.
Hou toch op met die pampercultuur.
Vechtersbazen, stalkers, pestkoppen, vandalen, handtastelijke hitsigaards, racisten, agressieve en asociale weggebruikers, lawaaitrappende rustverstoorders en alle andere plegers of veroorzakers van asociaal gedrag moeten gewoon veel harder en veel langer gestraft worden.
En ja, de zielige verhaaltjes over hun slechte jeugd of gemiste kansen mogen mij gestolen worden.
Ontzet ze uit hun burgerrechten, ontneem hen het recht om van openbare voorzieningen gebruik te maken.
Straf ze verdomme waar je maar kan.
Egoïsme en brutaliteit moet je niet belonen, maar afleren.

Maar er zijn ook dingen die wij mensen kunnen doen.
Zoals eerder gezegd.
'Ik kies ervoor om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn'.
Gemakkelijk is dat niet.
Maar het is het wel waard.
En dan spreek ik niet over die zogenaamde 'alternatieve nieuwssites', want sorry... Daar zit gewoon veel te veel rotzooi tussen.
Maar ik heb het over site's - en voor wie wil - tijdschriften die over specifieke onderwerpen gaan.
Wetenschappen bijvoorbeeld: Er gebeurt zoveel op wetenschappelijk vlak dat het best wel de moeite loont om je daarover te informeren.
De website van het wetenschappelijke tijdschrift EOS is wat dit betreft een zeer interessant en vooral zeer toegankelijk startpunt.
Ook zeer interessant zijn MO (Mondiaal Nieuws) of Newsmonkey.
Maar je blik wordt nog ruimer als je op zoek gaat naar Engelstalige nieuwsbronnen.
Zo is The Guardian wat mij betreft toch één van de betere nieuwsbronnen die vandaag de dag op het internet te vinden zijn.
Schrik er niet voor terug om lange teksten te lezen of naar lange uiteenzetting te luisteren.
Leer het af te denken dat je complexe zaken in een tekstje van enkele regels of een monoloog van tien minuten kan uitleggen..
DAT GAAT GEWOON NIET!!!
Ook dat is een kwaal van deze tijd.
Alles moet kort, bondig en vooral niet te moeilijk en zeker niet te saai zijn.
Want anders zouden de mensen wel eens hun interesse verliezen en wegzappen/klikken.
Niet doen.
Dat wegzappen.
Of wegklikken.
Niet doen.
Leer jezelf focus en concentratie aan.
Ik beschouw dat als één van de voornaamste redenen waarom mensen vandaag de dag zo slecht geïnformeerd zijn.
Ze laten zich veel te snel afleiden.
Net omdat we zo hard gewoon zijn aan al dat flitsende en 'vlotte' dat elke dag over onze hoofden wordt uitgestort.

Ga in tegen onwaarheden.
Ik besef, hier is lef voor nodig.
En dat heb ik ook niet altijd.
Maar doe het.
Als je iemand een heel betoog hoort afsteken van 'heb ik jou daar'.
En begint over ongein als 'chemtrails', of 'het gevaar van vaccins of 5G'.
Ga er tegenin.
Doe het met takt en spreek met rustige doch vastberaden stem.
Wees kalm en beheerst en maak u zeker niet boos.
Maar ga er tegenin.
Stel gerichte vragen.
Over waar hij of zij die informatie vandaan haalt bijvoorbeeld.
Wijs mensen op het gevaar van desinformatie en foutieve berichtgeving.
Wijs mensen erop dat er ergere dingen zijn dan een zwart geschilderde folklorefiguur of een straatnaam of standbeeld van een reeds lang overleden koloniale vorst.
Wijs mensen op de titel van deze blog: 'Verdeel en heers'.
Wijs hen erop dat al die dingen tot doel hebben om de mensen te verdelen en tweedracht te zaaien.
Maar nogmaals: doe het met takt en toon in woord en daad dat je dit zegt om hun bestwil.
Laat hen merken dat je aan hun kant staat en er voor hen bent in tijden van nood, ook al houden ze er een afwijkende mening op na.
Ik ken mensen die er zeer afwijkende meningen op nahouden.
Zelfs tot in mijn eigen zeer naaste familie toe.
Maar het blijft familie en ze hebben veel voor mij gedaan en ik doe zoveel ik kan voor hen.
Eigenlijk is het toch heel veelzeggend dat wanneer politieke of andere maatschappelijk gevoelige onderwerpen op tafel komen, het gevaar voor een vlammende ruzie en jarenlang niet meer spreken met elkaar ineens heel groot wordt.
Wel lieve mensen.

Is dat geen wel heel tastbaar en stuitend bewijs? Van wat ik bedoel met...
VERDEEL EN HEERS!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten