Pagina's

woensdag 1 juli 2020

Een jaartje wijzer.



Dag lieve mensen.
Zij die me volgen op Facebook zullen het wel weten.
En voor de anderen.
Dan weet ge 't nu.
Ik ben jarig vandaag.
Felicitaties zijn welgekomen.
Bloemen nog meer.
Drie dikke kussen.
Als ze van schoon madams komen, merci. Drie dikke kussen terug.
Komen ze van schone meneren.
Moet kunnen.
Maar scheert u eerst, als ge zo vriendelijk wilt zijn.

Maar goed.
Een jaartje ouder.
Een jaartje wijzer!
Enfin dat hoop ik toch.
Weet je.
Ooit had ik een profiel op een datingsite.
Sommigen die dit lezen zullen weten welke.
Voor de rest is het bijzaak.
Maar toen ik dat profiel aanmaakte kreeg ik de vraag wie of wat ik graag wil zijn?
Mijn antwoord was... EEN WIJZE MENS!
En dat meende ik.
En nu, zo'n vijftien jaar later.
MEEN IK DAT NOG ALTIJD!

Want ik ben van mening dat streven naar kennis en wijsheid een mooi streven is.
Veel mooier dan het streven naar rijkdom en macht.
Een veel mooie streven dan het streven naar fysieke schoonheid, en dan vooral omdat fysieke schoonheid vergankelijk is.
Wijsheid is ook vergankelijk.
Want je bent niets met wijsheid als je op je tachtigste ineens gaat dementeren.
Maar dan nog blijft het streven naar wijsheid een schoon streven.
Omdat wijsheid op zich zo iets schoons is.

Maar wat is dat dan, wijsheid?
Hmm goeie vraag.
Zou zelf even met mijn mond vol tanden staan als men mij deze vraag zou stellen.
Maar kijk.
Nu ik er toch over aan het nadenken ben, dan kan ik een paar van die gedachten die nu door mijn hoofd schieten.
Ik denk dat....
Wijsheid vooral te maken heeft met het opdoen van ervaring.
Van levenservaring.
Keihard op je bek gaan of op je bek krijgen.
En dan beseffen van 'dees was niet echt min beste idee'.
Maar ook...
Dingen in je opnemen.
Openstaan voor andere opinies, andere stellingen, andere standpunten en andere ideeën.
Zelfs als ze afwijken van uw opinies en zelfs uw morele standpunten.
En nee.
Dat is niet gemakkelijk!
Maar net daarom o zo nuttig.
Het verschaft je inzicht en stelt je in staat om de dingen eens van een andere kant te bekijken.
Om je in te leven in de leefwereld van een ander.
Kort samengevat.
Wijsheid zal je pas echt bekomen als je bereid bent...
Om uit je 'comfort zone' te komen!

Ik heb op Facebook - en daar heb ik zelfs opmerkingen over gekregen vandaag - een zeer gevarieerde vriendenkring.
Mensen met een 'rechtse' en met een 'linkse' zienswijze.
Die twee zienswijzen staan haaks op elkaar.
Maar in tegenstelling tot diegene die daar opmerkingen over maakte.
Vind ik dat net heel boeiend en leerzaam.
Die persoon wees mij erop dat dit ertoe kan leiden dat ik problemen ga hebben. Dat ik gerapporteerd kan worden (met een ban tot gevolg). Conflicten en zo.
Kan.
Is dat plezant?
Nee.
Maar net door dat soort ervaringen, en door dat soort botsingen.
Wordt je wijzer.
Dat zeg ik niet.
Dat zeggen mensen die weten waarover ze spreken.
En ik kan mij daar heel hard in vinden.
Weet je?
Ik heb de fout gemaakt om mij te lang op te houden in FB-groepjes van gelijkgezinden.
Weet je wat ze daar doen?
Elkaar schouderklopjes geven.
Elkaar aanmoedigen.
"Mor dat hebde gij goed gezegd se, goeie stelling... GOEIE BAL!"
Leuk, gezellig.
Bijna net zo leuk als elke avond naar zo'n populaire soap kijken.
Maar...
JE LEERT ER NIETS VAN!

Het is veel leerzamer deel uit te maken van een kleine en beperkte groep van mensen met net een heel verschillende achtergrond en verschillende zienswijzen.
Mensen die er niet voor terugdeinzen om u tegen te spreken!
Ik ben op de discussiefora en FB groepen en zelfs na het droppen van een mening op mijn eigen profiel vaak tegengesproken geweest.
Waarna zelfs een ontvriending volgde.
Voorafgegaan door weinig flatterende woorden waarvan 'simpele ziel' nog de minst erge waren.
En na lang nadenken heb ik voor mezelf moeten toegeven dat...
Ik dat toch wel een beetje.
Een beetje veel.
Aan mezelf te danken had.

Wel.
Zo wordt je wijs.
Met vallen en opstaan.
Door op je bek te gaan en op je bek te krijgen.
Door fouten te maken en deemoedig en met gebogen hoofd je fouten toe te geven.
Maar tot hiertoe had ik het vooral over mijn virtuele leven.
Maar ook in het echte leven ben ik door keihard op mijn bek te gaan tot inzicht gekomen.
Ik zal bijvoorbeeld nooit meer ergens blijven werken als ik me daar niet goed voel.
Of als daar niet naar waarde geschat wordt, of bij de groep hoor.
Ik zal niet meer van mij laten profiteren.
Ik zal het niet meer laten gebeuren dat ik steken krijg in mijn maag, en slapeloze nachten.
Omdat ik de dag erna terug werken moet.
Ik zal het niet meer laten gebeuren dat ik met lood in mijn schoenen naar het werk ga.
Ik heb dat meegemaakt.
En het heeft me hard gemaakt.
En het hielp mij om wijzer te worden.

Het leven is geen straf lieve mensen.
Het is nutteloos om te blijven hangen in een job die je afstompt of een relatie die je leegzuigt.
Dat vreet energie.
Energie die je nodig hebt om alles uit het leven te halen wat er in zit.
Ik weet en besef.
Dat is niet gemakkelijk.
Maar hieraan verzaken is iets waar je later nog veel spijt van zult hebben.
Laat negatieve mensen, een negatieve bedrijfscultuur of een negatieve groepsmentaliteit je leven niet ruïneren.
Durf los te laten en een andere richting in te slaan.
Dat is wat het leven mij leerde.


Nog iets wat je helpt wijzer te worden.
1 Lezen.
Boeken zijn een bron van wijsheid.
Zowel fictie als non-fictie.
Het is een voornemen van mij.
En in de eerste versie van mijn blog stonden ze er nog.
Boekbesprekingen!
En die zullen hier zeker komen.
Goede boeken verschaffen je inzicht.
Nu is de definitie van een goed boek voor iedereen anders.
Maar het lezen van een goed en boeiend boek helpt mij om de wereld even van me af te zetten en mij te focussen op dingen die mij een goed gevoel geven.
En laat dingen bijleren en inzicht verschaffen nu dingen zijn die mij een goed gevoel geven.
Daarom is er nog niets wat mij wijsheid verschaft.
2 Documentaires op Youtube en podcasts!
Het is ongelooflijk wat ge allemaal kunt vinden van goede documentaires en leerzame podcasts waarin wetenschappelijke en maatschappelijk relevante onderwerpen op verhelderende en goed onderbouwde wijze uit de doeken worden gedaan.

Dit zijn dingen die mij wijzer maken.
Maar dat geeft mij nog niet het recht om naast mijn schoenen te gaan lopen.
Niets is zo irritant als een alwetende betweter.
De eeuwige verbeteraar, de boven alles en iedereen verheven snoeshaan die graag pocht met zijn kennis en verworven inzichten
Zo iemand wil ik niet zijn.
Als ik zo overkom zeg je gewoon wat er in onderstaande meme gezegd wordt.






Want niemand houdt van de wijsneus.
Net zoals De Smurfen niet hielden van Brilsmurf wanneer die zich van zijn meest betweterige kant liet zien
Het verschil tussen een 'wijsneus' en 'een wijze mens'?
Bescheidenheid.
Een wijze mens pocht niet met zijn kennis, hij stelt ze ten dienste.
Niet ten dienste van zijn eigen eer en glorie.
Maar van... DE ANDEREN!
Om hen met raad en daad bij te staan.
Hen te helpen.
Hen ten dienste te zijn.
Met de nodige nederigheid en discretie.
Ja.
Het leven heeft mij geleerd dat dat... Mooie waarden zijn!































 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten