Pagina's

dinsdag 29 maart 2022

Over rondslingerend afval.

 

Een stuk natuur zoals het er MOET bijliggen.
Zonder zwerfvuil.



Dag lieve mensen.
Ook gelezen in de krant wat ze in Gent van plan zijn met het zwerfvuil in het citadelpark?
Ze gaan het gewoon laten liggen. En dit omdat ze de mensen willen confronteren met de gevolgen van het laten rondslingeren van zwerfvuil op straat.
Kijk!
Nog niet zo lang geleden zou ik hierover een vlammende Facebookstatus hebben geschreven, waarin ik van leer zou trekken tegen de laksheid en lamlendigheid van het gepeupel dat te lui in om hun lamme tamme reet op te heffen en hun afval in de vuilnisbak te werpen zoals ELKE GEDISCIPLINEERDE EN BESCHAAFDE MENS DAT DOET!!!
Maar omdat ik al iets te vaak ‘in de ban van Facebook’ werd geslagen doe ik het dus hier. Op mijn blog.

Alleen al de aanblik van de foto’s in de kranten en nieuwssites doet mij gewoon kotsen.
Zwerfvuil is een pest, zwerfvuil trekt ratten en ongedierte aan en de levensomstandigheden van veel mensen zijn pas gaan verbeteren toen de straten in onze steden geen open riolen meer waren zoals dat in de middeleeuwen het geval was en mensen letterlijk in hun eigen str**t leefden.
Met het aanleggen van rioleringssystemen, het scheiden van afval en drinkwater en het op regelmatige basis ophalen van huisvuil en ander afval kreeg men controle over het hele resem besmettelijke en zelfs dodelijke ziekten die tot midden vorige eeuw schering en inslag waren en heeft men heel veel vroegtijdige overlijdens kunnen voorkomen.
En voeg daarbij het opleggen van discipline zowel thuis als op school met het opleggen van de nodige sancties voor wie het zelfs maar waagde om het kleinste papiertje op de grond te werpen zorgde ervoor dat de straten proper waren en bleven. Over Engeland en de Engelsen werd gezegd dat vuil op straat gooien er not done was. Ook Duitsland en Zwitserland stonden gekend als landen waar het zeer proper was. En tot op heden geldt dat nog altijd voor Zwitserland alsook voor de Scandinavische landen. Maar wij Europeanen moeten op vlak van netheid en vooral discipline onze vrienden in het Verre Oosten laten voorgaan. In landen als China, Japan en vooral Singapore is vuil op straat gooien echt wel een no-no. In het laatstgenoemde land staan daar torenhoge boetes op. Het kan je letterlijk een maandloon kosten.
En eerlijk gezegd… DAT ZOU HIER OOK ZO MOETEN!

Ik schreef het vorig jaar in mijn blogartikel ‘Voor de wandelaars en natuurgenieters’ en ik ga mijn woorden van toen nog eens herhalen.
“Je had er geen probleem mee om je picknick, je PET-flessen met frisdrank of water en andere dingen mee te nemen naar je favoriete wandelplek. Waarom dan moeilijk doen over het feit dat je die legen flessen en de folieverpakkingen van je boterhammetjes mee naar huis moet nemen.”
Is het nu echt zo moeilijk om jezelf wat discipline op te leggen en ook eens te denken aan de mensen die na u komen.
En kom niet af met ‘ja maar er staan geen vuilniszakken’!!!
Ewel weet je? Als het aan mij lag verdwenen alle vuilniszakken uit het straatbeeld. Draconisch? Ik vind van niet.
Leer verdomme eens van uw eigen problemen op te lossen! Je kunt gevulde verpakkingen en flessen met je meenemen, dan kan je ook de lege flessen, papier en andere verpakkingen terug mee naar huis nemen. Daar moet een ander zijn tijd echt niet in steken.
Maar ja mensen anno 2022 vinden dat de overheid hun problemen moet oplossen en hen op al hun wenken moet bedienen. Maar als er iets van hen terug wordt gevraagd dan geven ze niet thuis.
Of ze gaan lopen klagen dat ze in hun vrijheid beperkt worden, dat diezelfde overheid zich teveel met hun leven bemoeit.
Laten we het woord ‘overheid’ eens vervangen door het woord SAMENLEVING!
Krijg je toch een heel ander verhaal hé.
De samenleving… DAT BEN JIJ!
Dat ben jij die ofwel zijn afval laat rondslingeren of het netjes opruimt en mee neemt naar huis.
Dat ben jij die andere mensen hun rust respecteert of die tot laat in de nacht lawaai maakt.
Dat ben jij die ofwel rekening houdt met anderen of die er lekker op los leeft en geen moer geeft om de noden van uw medemens.
En dat laatste is spijtig genoeg de norm in onze hedendaagse samenleving.
Egoïsme, hufterigheid, asociaal gedrag. Het lijkt meer en meer het nieuwe normaal.
Mensen vinden dat alles rond hun ego moet draaien en anderen moeten zich schikken naar hun willen en grillen. Krijgen vinden ze vanzelfsprekend, maar eens iets terugdoen… Ho maar!

Mensen echt, stop daarmee.
Stop met afval op straat te gooien.
Stop met je hufterig en egoïstisch te gedragen. Leer je te gedragen als een gentleman (of een lady). Leer te begrijpen dat als zeggen of schrijven ‘mijn vriend en ik’, dat dat niet zomaar een regel of beleefdheidsformule is. Nee, dat heeft een reden!
Ik komt altijd laatst.
In het Engels zeggen ze het zelfs anders: ‘There is no I in team’.
En er zit ook geen ‘ik’ in SAMENLEVING!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten