Pagina's

zaterdag 28 augustus 2021

Hoe zit het nu echt? Waarom deze vraag?




Dag lieve mensen.
Ik moet eigenlijk meer artikels schrijven.
Dat is echt iets wat ik mezelf moet opleggen.
Beter gezegd: ik zou me eigenlijk veel meer moeten bezig houden met het up to date houden van mijn blog en ervoor zorgen dat ik er meer mensen mee bereik.
Ik merk tot mijn grote ontevredenheid dat ik veel te veel tijd verspil met het eindeloos scrollen op Fakebook... Oh pardon ik bedoel natuurlijk Facebook. 
Soms stoot ik daar op een interessante discussie of een link naar een webstek over een leerzaam onderwerp of een statement waar over na te denken valt.
Ik herhaal... Soms.
Ik heb gisteren eindelijk de puntjes en komma's van een tweede artikel over mijn jaarthema 'De Hersenen' bijgewerkt. En zodoende is het toonbaar en klaar voor publicatie.
Welks ik dan ook heb gedaan. Maar in tegenstelling tot wat ik voordien deed ben ik nu niet van plan om op mijn lauweren te gaan rusten.
Vandaar dat er eens wat artikels elkaar sneller opvolgen.

We leven in complexe tijden en wat we horen of zien in de media roept veel vragen op. Veel meer vragen dan dat we antwoorden krijgen. En het is verrekt moeilijk om ons altijd een goed beeld te vormen van wat we allemaal horen en zien. Op sociale media worden we bovendien nog eens bestookt met meningen en statements die het allemaal nog verwarrender maken dan het al is?
Dat maakt dat mensen keihard gaan twijfelen.
"Zijn die vaccins tegen het coronavirus wel betrouwbaar? Want ik las dat die hele nare bijwerkingen hebben."
"Waarom spreken die virologen zichzelf zo tegen?"
"Het klimaat verandert al sinds de Aarde bestaat, waarom moeten wij ons ineens zo hard zorgen maken over de stijging van de temperatuur met anderhalve graad?"

"Waarom worden dieselwagens overal geweerd?"
"Is het waar dat we over enkele jaren niets meer zullen bezitten? En dat er een 'Great Reset' komt?"

Allemaal dingen waar iedereen een mening over heeft, maar wat zijn nu de FEITEN?"
Hoe zit dat nu echt met die klimaatopwarming? De risico's van die coronavaccins? Wat is dat met die ecologische voetafdruk? Is de wereld echt overbevolkt? Is kernenergie echt zo onveilig? Is vlees eten nu echt zo slecht voor het klimaat? Of voor onze gezondheid? Zijn er nu echt meer dan twee genders? Mag ik als man nog grappige opmerkingen maken over vrouwen, of een complimentje geven?
Allemaal pertinente vragen waar we anno 2021 mee te maken krijgen. En waar velen al op voorhand een mening over hebben, niet zelden totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Inzicht verkrijgen is een mooi iets in het leven.
En inzicht verkrijg je niet door je tijd te verspillen op sociale media en zijn tot niets leidende dovemansgesprekken met zelfverklaarde experten of complotwappies die zo graag met alternatieve feiten lopen te zwaaien.
Inzicht verkrijg je door vooral veel te LEZEN en door gericht te zoeken naar relevante informatie.
Je zal vaststellen dat veel van die informatie je verward of zelfs angstig zal maken, of dat het je wereldbeeld doet wankelen. Je zal jezelf afvragen of je nu echt zo 'verkeerd leeft'? Je zal vragen stellen als 'ben ik nu echt zo'n slechte mens omdat ik vlees eet'? of 'help ik mijn gezondheid nu echt naar de vaantjes met het drinken van zelfs een matige hoeveelheid alcohol'? 
Dergelijke spanningen of felle emoties noemt men cognitieve dissonantie wat wordt gedefinieerd als 'de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in de strijd met de eigen overtuiging'. 
Als je zaken opzoekt en je jezelf erin verdiept dan treedt je eigenlijk uit je 'comfort zone'. En dat is een goede zaak. Want juist door je eigen meningen en overtuigingen in vraag te stellen of zelfs los te laten verkrijg je inzicht en verruim je je geest. Ik vind het zo jammer dat mensen zich zo hard blijven vastklampen aan hun eigen grote gelijk welk ze dan proberen te bevestigen door net die zaken op te zoeken die dat gelijk bevestigen, of door zich vooral op te houden in groepjes of discussie platformen waar ze vooral gelijkgezinden treffen. Dan wordt zo'n platform vooral een echokamer waar ze hun  opinies versterkt zien: "Voila ziet het se, hij zegt het ook. Dat vind ik er nu ook van se!"
Jezelf te vaak ophouden in dergelijke 'echokamers' is echt wel nefast voor je wereldbeeld en zorgt ervoor dat je minder goed om kan met tegengestelde meningen. Je moet eens voor de lol een compleet tegengestelde opinie droppen in zo een virtuele echokamer. Opgelet, je moet er wel een sterke maag en stalen zenuwen voor hebben, want de stront en bagger die je over je heen zal krijgen zal niet van de poes zij.

Ooit had ik een profiel op een datingsite waar ik vertoefde toen ik nog single was en waar ik veel mensen leerde kennen. Vooral omdat ik er zeer actief was op het discussieforum aldaar.
Op dat profiel antwoordde ik op de vraag 'wie of wat ik graag wil zijn?' met: Een wijze mens.
En weet je wat lieve mensen?
DIT MEEN IK NOG STEEDS!!!
Schoonheid vergaat, je fysieke krachten nemen af en ook de capaciteit van je hersenen neemt af in de loop der jaren. Maar zelfs dat laatste verhindert ons niet om wijsheid te verschaffen en inzicht te verwerven. Door het verwerven van kennis na te streven en door levenservaring op te doen worden wij wijzer. Of dat zou tenminste de bedoeling moeten zijn.
Sterker nog: dat is toch het mooiste streven dat er maar kan zijn in dit leven. Wijsheid verkrijgen. De dingen om ons heen beter begrijpen en mensen een duwtje in de rug geven met goede raad die echt ergens op gebaseerd is. Mensen advies en raad geven die er echt toe doet.
Advies waar ze mee verder kunnen. Dat hen inzicht geeft.
Moest ik maar van enkele mensen weten dat hetgeen ze op deze blog lezen hen wijsheid en inzicht verschaft, dan zal mij dat zeer gelukkig maken.
Want dan weet ik dat ik echt wel goed op weg ben... OM EEN WIJZE MENS TE WORDEN!



3 opmerkingen:

  1. Het is ver gekomen. Daarnet zag ik op CNN dat sommige Amerikanen het gratis vaccin weigeren maar wél $300 slikken aan ontwormingsmiddelen voor PAARDEN en KOEIEN (Ivermectin en zo) !!!

    Laat het even inzinken. Ze willen géén vaccin van Big Pharma want "niet voldoende getest" maar ze slikken wél een ontwormingsmiddel van Big Pharma dat NIET bedoeld is voor mensen. Daar zakt je broek toch van af ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Correctie ; Ivermectin wordt *soms* gebruikt bij mensen die een hele speciale lintworm hebben, maar zelden, en sinds wanneer lijkt een virus op een darmparasiet ? Idioten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De wachtzaal van de dierenarts.
    Coureurs, antivaxxers.
    En een gast die zich zorgen maakt om zijn keeshondjes.
    O tempora o mores.

    BeantwoordenVerwijderen