Pagina's

dinsdag 14 april 2020

Bloggen in tijden van corona deel 20:



Dag lieve mensen.
Hier alweer een berichtje vanuit 'mijn kot'.
Terwijl ik dit schrijf ben ik aan het kijken naar Helden van Hier: Corona.
Welks toch wel een heel goed beeld geeft van wat de mensen in de zorg, maar ook de politiediensten zoal moeten doorstaan.
Hoe de mensen met corona zich erdoor slepen, in afzondering.
Gescheiden van hun geliefden die hen niet kunnen bezoeken.

Het  blijft gewoon onwezenlijk.
De straten waren vandaag leger dan anders.
Het leek wel of de oproepen en smeekbedes op TV en in sociale media eindelijk hun effect hadden.
Dat ze begrepen hebben dat er u echt wel andere zaken prioriteit hebben dan 'een middagje gaan wandelen of fietsen'.
Op mijn  Facebook profiel heb ik een post gedeeld van een Limburgse politie ambtenaar.
En ja, ge moet dat echt eens lezen.
Al was het maar om die hardnekkige ontkenners met slaande argumenten te kunnen bestoken.
De tijd van negationisme is nu echt wel voorbij.
Wie nu niet beseft dat het bittere ernst is, die is gewoon Oost-Indisch doof en stekeblind.
Mensen moeten ook ophouden met te doen alsof de wereld rond hun eigen persoontje gaat.
Ophouden met te doen alsof die maatregelen genomen worden om ons in het algemeen en henzelf in het bijzonder te pesten.
We zitten in een crisis.
Een vijand houdt lelijk huis en treft de zwaksten en de meest kwetsbaren onder ons.
Als het beschermen van de zwakken en kwetsbaren voor u geen reden is om uw levensstijl aan te passen.
Wel ja sorry...
Maar echt sorry hé!!!

Maar dan ben je gewoon een onbeschaafd wezen!

Als na alles wat je hoorde of zag op zowel traditionele als sociale media u er niet toe aanzet om uw gedrag en mentaliteit te veranderen.
Dan ben je gewoon verstoken van elke vorm van ethiek en moraal.
Voor mij is het simpel.
De graad van beschaving kan je afmeten van hoe een samenleving met haar zwakste en kwetsbaarste individuen omgaat.
En dan gaat het wel degelijk over je gedrag aanpassen.
Leren begrijpen dat de wereld niet rond je eigen kleine persoontje gaat.
Leren de anderen op de eerste plaats te zetten.
Als er iets is wat deze crisis ons leert is het wel hoe diep het individualisme in onze cultuur zit ingebakken.
Misschien zelfs een beetje te veel.
Allez ja, wat gaan wij doen als het hier echt oorlog wordt.
Als leven of dood nog veel meer dan nu afhangt van hoe we ons gedragen.
Dingen waar wij - ja ook ik - geen enkel flauw benul meer van hebben.
Omdat we ze nooit hebben meegemaakt.
Sociale drill.
Daar zijn wij toch echt wel heel slecht in.
Dat zette ik deze middag op mijn status.
En daar blijf ik bij.

Ach weet je je wat?
Ik ga het voor vandaag hierbij laten en eens goed nadenken over deze dingen.
Om hier later dieper op in gaan.
Liefs.
Miguel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten