Pagina's

woensdag 22 april 2020

Bloggen in tijden van corona deel 25: Hoe wordt je een gentleman? En waarom zou je dat doen?







     .



Dag lieve mensen.
Iemand noemde mijn vorige post een pamflet voor wellevendheid.
Ik wil deze persoon die dit schreef vanuit het diepste van mijn hart bedanken.
Ik kan hier zeer zeker mee leven.
Dit gezegd zijnde wil ik graag verdergaan bouwende op de laatste zinnen van mijn vorige post.
Ik ga mezelf even citeren. 

"Vroeger, toen de samenleving een tikkeltje beschaafder was, had men een mooi Engels woord voor mannen die op bovenstaande punten gingen letten en deze in hun levensstijl en levenswijze gingen integreren..
Men noemde zo iemand een... GENTLEMAN!"

De Gentleman.
We kennen hem uit boeken en films.
Altijd verfijnd en geraffineerd. 
Houdt er goede smaak op na heeft een brede kennis over de dingen die er echt toe doen in het leven.
Je kan hem altijd vragen welke wijn er moet gekozen worden tijdens een etentje. Maar tegelijkertijd weet hij ook zijn drankgebruik te beheersen en als hij BOB is da heeft hij wel degelijk nul op. Want een woord is een woord voor elke ware gentleman.
Ach, bestonden zo'n heren maar echt.
Konden we in het echte leven maar meer zulke mensen ontmoeten die nog weten wat beleefdheid, eerlijkheid, loyaliteit en nederigheid is.
Die attent zijn en vloeken of gore taal uit hun vocabulaire weren. 
Die in staat zijn om een intelligent gesprek te voeren en die niet altijd over voetbal moeten beginnen praten, of elke conversatie moeten doorspekken met een heel resem schuine moppen.
Welnu.
Ik vond enige tijd geleden op het internet een heel interessant artikel, maar helaas vind ik het nergens terug.
Ik heb het wel gekopieerd, maar helaas zonder bron of url.
Ik heb die Engelstalige tekst vertaald en opgeslagen op mijn harde schijf. Ja met de bedoeling om hierover één of meerdere artikelen te schrijven op mijn blog
Want die 'rules of always being a gentleman' die spreken me wel aan.
Het zijn regels die het waard zijn om mij eraan te houden.
Niet om mezelf anders voor te doen dan ik ben, of om me beter te voelen dan de anderen.
Want laat het nu net dat zijn waar 'being a gentleman' helemaal niet om draait.
Het is geen rolletje dat je speelt.
Het is niet iets wat je gaat doen om jezelf al slijmend en met veel vleierij onder de aandacht te brengen bij 'gegoede mensen' of 't chique volk'
Het is geen 'Keeping up appearances'.
Het is een levenshouding.
Een levenshouding waarbij JEZELF STANDAARDEN OPLEGGEN centraal staat!

Het antwoord op de tweede deel van de vraag 'Hoe wordt je een gentleman? En waarom zou je dat doen' is dus al gegeven?
Waarom zou je dat doen? Om jezelf standaarden op te leggen.
Om puur uit zelfrespect jezelf zaken op te leggen.
Je moet het niet doen om indruk te maken op dat ene meisje waar je een crush op hebt? Of op je baas met het oog op enige promotie. Nee, zeker niet doen Want dan ben je geen gentleman, dan ben je een slijmbal.
Niemand houdt van de slijmbal.
Echt niet.
Je moet het doen voor jezelf.
Om boven jezelf uit te tillen.
Om een betere versie van jezelf te worden.
Ik ben 45 jaar.
En als ik eerlijk mag zijn, had ik dit plaatje dat ik hierboven plaatste maar veel eerder onder ogen gehad en had ik daar maar veel eerder over gaan nadenken?
Dan zou ik nu misschien een veel evenwichtiger persoon zijn.
Een evenwichtig en zelfbewust persoon die ernstig genomen wordt en naar wie men opkijkt.
Maar eigenlijk-feitelijk.
Is er nog niets verloren.
Ik kan nog altijd die zelfbewuste persoon worden naar wie mensen opkijken.
Naar wie geluisterd wordt?
Die om advies gevraagd wordt.
Want zoals een oude volkswijsheid zegt: "Je bent immers nooit te oud om te leren."
Het eerste wat je moet doen is die klik in je hoofd maken.
Je moet het echt willen.
Het moet letterlijk vanuit de buik komen.
Het moet opborrelen, van zo diep mogelijk.
Het moet iets zijn dat je echt wil en dan in de eerste plaats voor jezelf.
Dan is het ook oprecht.
En wordt het ook echt een deel van jezelf en van je persoonlijkheid.

Waarom zou je een gentleman willen zijn?
Waarom zou je een man willen zijn die altijd beleefd is, zijn manieren houdt, de deur openhoudt  en zijn zitje afstaat voor een dame, zijn ouders/ouderen respecteert, altijd een stevige handdruk geeft en oogcontact maakt
Een man die hard werkt, iets heeft om voor te leven, steeds goed gekleed, goed geschoren en altijd piekfijn verzorgd is. Die hard werkt, zich ridderlijk gedraagt en zich onthoudt van roddel en laster. En die bij dit alles altijd nederig is en diep in zijn binnenste een uiterst romantische ziel is die zielsveel houdt van de vrouw die hij in zijn hart heeft gesloten.
Misschien omdat zo'n mensen alsmaar zeldzamer worden.
Misschien gewoon om het verschil te maken!
Want kijk eens rond je.
Wat zijn de standaarden van de mensen tegenwoordig?
Een woord is zelden nog een woord en trouw en loyaliteit zijn holle begrippen geworden?
Alles draait om status en uiterlijk vertoon.
Je mag nog het duurste maatpak van Armani of Hugo Boss dragen, met de snelste auto rijden of met de grootste woorden uitpakken.
Zonder de standaarden die een ware gentleman zichzelf oplegt zijn die dingen weinig meer dan een laagje vernis.
Die voetballers in hun dure maatpakken en pronkend met hun snelle wagens en hun mooie 'WAG's'.
Die hiphoppers met hun blingbling of zo'n Floyd Mayweather jr die loopt te pronken met zijn dollars en zijn sieraden.
Op jonge mensen maken ze misschien indruk.
Maar op mij? Totaal niet!
Want het zijn lege dozen, echt wel.
Zonder hun sport, hun 'talent' en vooral zonder de aandacht van pers en publiek.... Zijn ze niets
Ze zouden - moest ik een bedrijf hebben - nog niet aangeworven worden om de toiletten te kuisen!
Om maar te zeggen dat mijn interesse voor dergelijke figuren diep onder het nulpunt zit.
Ja en dat omwille van hun nietszeggende oppervlakkigheid.
Dat hun laagje vernis gewoon niet kan verhullen.
Terwijl ik dit schrijf luister ik naar Willem Vermandere.
Een eenvoudige steenkapper uit Steenkerke. Voormalig leraar van het Sint-Bernarduscollege hier in Nieuwpoort die de niet West-Vlamingen kennen van zijn liedjes zijn dialect.
Een 'tjoolder', zo omschrijft hij zichzelf. Met lange wilde baard en verweerd gezicht.
Maar wat een vat vol levenswijsheid.
'Stay groomed', daar doet hij niet aan mee
Maar ik weet zeker dat moest ik hem tegenkomen in zijn stamcafé in Steenkerke, ik aan zijn lippen zou hangen wanneer hij vertelt over zijn rijke carrière, zijn jeugd, zijn liederen en teksten en zijn filosofie van eenvoud en onthechting (me caravane ghon'k verkopen en minne velo es hersteld).
Hij herinnerd me eraan dat 'being a gentleman' niets meer te maken heeft met je afkomst - een gentleman of homme noble, daarmee duidde men heren van stand aan, die eigendom en een titel bezaten - maar des te meer met hoe je in het leven staat en welke waarden je nastreeft.
Zelfs al ben je 'uit een werkmansbroek geschud', zat verder leren er niet en moet je elke eurocent in twee bijten.
Zelfs dat kan en mag geen beletsel zijn om zoveel mogelijk van deze regels op te leggen.
Beleefdheid, voorkomendheid, zelfrespect, trouw zijn aan je waarden en loyaal zijn tegenover je familie en vrienden.
Dat kost geen geld.
Het kost je wel moeite.
Maar hey! Wie heeft je wijsgemaakt dat alles vanzelf zou gaan in het leven?
Geef hem maar goed zijn vet, je mag van mij.
Want het is een leugenaar!

-Say 'please' and 'thank you': Zie dat hoort nu toch bij de opvoeding van elk kind, tenminste dat zou toch moeten.
Bij mij was dat zo, als ik geen dank u zij dan kreeg ik geen 'vlezeke' van de beenhouwer of 'korstje' van de bakker. Point final.
-Work hard: Voor een Vlaming mag dat toch geen probleem zijn zeker? We zijn werkers, wroeters.
Handen uit de mouwen, niemand is daar te schoon voor.
-Mind your manners: Zie punt één.
-Offer a lady your seat: Of een oudere persoon, iemand die slecht te been is, een dame die zwanger is. Ook dat is gewoon gemanierdheid.
-Don't curse: Mag wel hé, letten op je taalgebruik. Al dat gevloek en ge'fuck'. Je maakt daar toch geen indruk meer mee.
Iedereen doet het.
Nee ik niet meer. En als ik het toch doe. Mensen die mij in het echt kennen doe me een lol. Geef me een klap voor mijn kop.
-Extend a form handshake: Niets zo ergerlijk als je iemand de hand drukt en die heeft dan zo'n slap handje... Je bent een man, gedraag je er naar.
Oefen je handdruk.
En nee, het is ook niet de bedoeling dat je de ander zijn hand kapot knijpt.
-Keep your word: Ja, deze is belangrijk.
Wees een man van je woord. Doe wat je hebt beloofd en wees iemand waar men op rekenen kan.
-Respect your elders: Heb respect voor je ouders. Ze hebben je op de wereld gezet, voor je gezorgd. Dingen voor je opgeofferd.
Toon daar respect voor.
En wees dankbaar dat je ze nog in je midden hebt.
Want eens ze er niet meer zijn, dan gaat dat aan je knagen.
Echt wel.
Ik heb dat genoeg gehoord van mensen die hun ouders hebben verloren.
-Always make eye contact: Dat is echt iets waar je op moet oefenen, en dat is in deze ook een noot voor mezelf.
Het is een teken van zelfzekerheid en vastberadenheid als je oogcontact maakt met anderen.
Het toont aan dat je een standvastig en zelfzeker iemand bent, alsook dat je attent bent naar anderen toe.
-Open doors for others: Wees de attente mens die de deur openhoudt voor anderen. Hoe druk je het ook hebt, je hebt altijd tijd voor zo'n zaken. Altijd.
Zo niet, Google de woorden 'time management'. Het zou wel eens kunnen dat je dat nodig hebt.
-Stand up straight: Schouders recht, rug recht, buik intrekken, hoofd vooruit, kin recht.
Wees een verademing tussen al die uitgezakte zakken patatten die je overal ziet.
Ja deze boodschap is voor allen onder de 25 jaar.
Sta recht!!!!
-Stay well groomed: Loop er niet als een ongeschoren en ongewassen nozem bij. Kam je haren, knip die baard bij en heb je gekeken of er geen vlek op je hemd zit?
En in deze coronatijden... Handen wassen graag.
-Act chivalrous: Wees een ridder. Wees rechtschapen, wees mans, wees moedig en kom op voor wat juist is.
'You have enemies? Good, it means you've stand up for something in your life' (Sir Winston Churchill).
-Read books often: Zet die TV uit en die laptop, gooi die smartphone aan de kant en lees.
En kom niet af met 'dat kost geld'. Dat kost uren op het internet zitten ook. Daarbij, in elke gemeente is er een openbare bibliotheek.
Lees meer boeken, en liefst ook non-fictie.
Over wetenschappen bijvoorbeeld: al was het maar om die verrekte anti-vaxxers, flat-earthers en andere blinde aanhangers van de pseudo-wetenschap en de alterneuterij op beschaafde doch directe manier van antwoord te dienen. Ik ben de om zich heen slaande onwetendheid echt beu.
En nee, longreads op het internet - hoe interessant ze ook mogen zijn, en ze kunnen interessant zijn anders zou ik ze niet lezen - kunnen nooit boeken vervangen.
-Have a romantic sensibility: Sta romantiek toe in je leven. Je bent heus geen watje als je eens tijd maakt voor je partner. Als je gezellig met haar mee bleit als ze naar zo'n romantische komedie kijkt.
Je bent niet minder man als je voor haar een bloemetje of andere kleine attentie koopt.
En leer dansen. 
Dansen op een mooie slow is echt wel het summum van romantiek.
-Shy away from gossip: Roddelen is voor 'wijven'.
Oei! Wat zeg ik nu?
Nee zelfs dat niet waar.
Er zijn vrouwen die een hekel hebben aan roddelen en ik ken er zelfs.
Roddelen is zo gemeen en kleingeestig.
Niets dat meer mensen heeft uit elkaar gedreven dan roddel en achterklap.
Beste vrienden werden vreemden en families leven in bittere haat omwille van dat triestige geroddel.
Een gentleman zal zich onthouden van roddel en alleen spreken over zaken waarvan hij oprecht zeker van weet of ze waar zijn of niet.
En zelfs als ze waar zijn, hij zal nooit kwaad spreken over anderen en besluiten om wanneer hij deze zaken  hoort, deze voor zichzelf te houden.
Ik weet niet of de grote wijsgeer Socrates ooit echt de triple-test heeft bedacht of er over heeft gesproken.
Maar ik zou toch op zijn naam hierboven klikken en het filmpje eens bekijken, want het is zo waar wat hier wordt vertelt.
-Be Punctual: Wees op tijd.
Time management weet je wel.
Wees op tijd. Leer dat eeuwige te laat komen of op het laatste moment vertrekken af.
Ook dit is een beetje een noot aan mezelf, maar ik weet zeker dat hier lezers zijn die dezelfde slechte gewoonte hebben.
Stel je in de plaats van de ander.
Verlies jij graag de tijd aan wachten op een laatkomer?
Nee.
Niemand doet dat graag.
-Love well: Heb lief.
Ja lieve mensen. Ook dat is een regel voor elke gentleman.
Heb lief.
Met heel je hart.
Je partner.
Je kinderen.
Je huisdieren.
Je vrienden.
Heb ze lief met heel je hart.
Heb lief met heel je hart.
Vrij met je partner vurig en passioneel, en met heel je hart.
Geniet van haar.
Van haar liefde.
En geef liefde terug.
Love well.
Love deep.

-Stay Humble: Kijk niet neer op anderen. Voel je niet beter dan anderen.
Denk niet altijd dat je het beter weet. Dat je de waarheid in pacht hebt.
Denk niet altijd dat de wereld draait om jou, maar geef aandacht aan de anderen.
Leer luisteren.
Laat mensen uitspreken en leer het af om anderen in de rede te vallen.
Sta wat empathie toe in je leven en blijf op sociale media weg uit de commentaarsecties van kranten en andere nieuwsbronnen, want het zit daar vol met roeptoeters TOET TOET TOET!!!
Ze zullen je alleen maar verlagen tot hun dwaze niveau bulkend van racisme en populisme. En neerkijken op anderen is er de norm.
Onthou de wijze woorden van Confusius: "Een mens heeft twee oren en één mond, om meer te luisteren dan te praten."

Zeg nu zelf?
Moet je daar rijk voor zijn om die regels toe te passen?
Moet je daarvoor uit een goede familie komen?
Of op een dure kostschool gezeten hebben?
Nee toch?
Je moet gewoon begrijpen waar het leven om gaat.
Het gaat om de ander, niet om jou.
Of zoals John F Kennedy ooit zei: "Ask not what your country can do for you? Ask what you can do for your country!"
Nog een laatste woordje voor de dames.
U denkt, maar dat gaat hier alleen over 'gentleman', maar geldt dat niet voor ons dames? Jezelf standaarden opleggen en zo?
Tuurlijk wel.
Je bent dan goed op weg om een LADY te worden.

Liefs.
Miguel.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten