Pagina's

woensdag 18 maart 2020

Bloggen in tijden van corona: Deel 2, wat, waar en hoe?


Dag lieve mensen.
Hoe gaat het ermee?
Iedereen nog gezond?
Ik mag het hopen, echt wel.
Want ik zit echt met jullie in.
Kan het jullie niet persoonlijk komen zeggen, en dan zeker niet die mensen die ik in het echte leven ken.
Maar ik zit met jullie in.

Echt waar.
En ik hoop dat met hetgeen ik nu schrijf ik jullie niet alleen kan informeren, maar dat ik jullie ook een hart onder de riem  kan steken.
Maar laten we nu ter zake komen.
Sta me toe om even wat essentiële informatie met jullie mee te delen.
Want in deze tijden van constante toevloed - zeg maar overkill - van informatie lijkt het mij toch interessant om een paar basics met jullie te delen.
Kwestie om toch wat sterker in jullie schoenen te staan in deze enorme informatie overkill.

Virussen, wat zijn dat nu eigenlijk?Virussen zijn piepkleine deeltjes genetisch materiaal, vaak weinig meer dan strengetjes RNA of zelfs DNA. Het zijn muterende genetische materialen omhult met eiwitmantel die een eigen leven gaan leiden.
Ze dringen je lichaam binnen en kapen een cel waar ze dan alle controle van overnemen. Alleen wanneer een virus in een cel is doorgedrongen kan het zich voortplanten. Wanneer dat gebeurt ontregelen virussen je lichaam en ondermijnen ze je gezondheid.
Je lichaam zal dan proberen om dat virus aan te vallen en te verdrijven en dat lukt het best wanneer je een hoge weerstand hebt. Ouderen en zieken hebben een minder goede weerstand en dan is het risico dat een virusziekte slecht afloopt een stuk groter.
De wetenschap helpt hierin een handje, hun geheime wapens zijn vaccins
Vaccins bestaan uit verzwakte ziekmakers, zowel virussen als bacteriën.
Wanneer je een vaccin toegediend krijgt dan gaat je lichaam antistoffen aanmaken om deze te bestrijden. Op die manier herkend je lichaam deze ziektemakers en gaan het sneller in het verweer.
Nee!!!
Vaccins zijn niet gevaarlijk.
Er wordt heel wat upper crap bullshit op het internet geplaatst over de zogezegde gevaren van vaccins.
Maar laat die onzin links liggen en alstublieft... Deel het niet op sociale media.
Doet dat niet!
Ik herhaal...
VACCINS ZIJN NIET GEVAARLIJK!!!

Virussen, is dat hetzelfde als bacteriën?
Nope!
Bacteriën zijn levende organismen.
Bacteriën zijn ééncellig, en dat houdt in dat ze zich in tegenstelling tot virussen zich zelf kunnen voortplanten.
Daar waar virussen alleen worden overgedragen door rechtstreeks contact met speeksel, bloed of zelfs sperma (denk aan HIV, het beruchte AIDS-virus dus), kan je een bacteriële infectie oplopen wanneer je een open wonde hebt of door iets te eten dat besmet is.
Dan dringen deze beestjes je lichaam binnen en komen ze op plaatsen waar ze niet horen te zijn.
Pas op!
Bacteriën kunnen in tegenstelling ook nuttig zijn voor de mens.
Denk aan de darmflora waar ze het in allerlei reclamespotjes altijd over hebben.
Maar ook bepaalde schimmels zijn de mens nuttig.
Om wilde gisten te vormen waarmee men in en rond Brussel het goddelijke Geuze bier brouwt.
Of om suiker om te zetten in alcohol als essentieel onderdeel van het brouwen van bier of wijn.
Virussen daarentegen.
Die zijn voor niets nuttig!
Buiten met die ondingen! Weg zeg ik u! WEG!!!

En hoe zit dat nu met dat fameus coronavirus?
Het coronavirus is het virus dat de ziekte COVID-19 wat staat voor Corona Virus Disease 2019, oftewel de ziekte veroorzaakt door de variant van het coronavirus dat in 2019 werd ontdekt.
De officiële wetenschappelijke naam van het virus is SARS-Cov-2.
Ik hoor u al denken... 'SARS', dat was toch een ander zeer besmettelijk virus.
Ja, inderdaad.
'SARS' was ook een variant uit de familie van coronavirussen.
Maar het staat ook voor Severe Acute Respiration Syndrome.
Wat in menselijke taal wil zeggen dat beide virussen ziekten aan de luchtwegen veroorzaken.
Maar ondanks ze tot dezelfde stam en familie behoren zijn het twee aparte virussen.

Kan je dat virus behandelen?Nee, dat is nu net het probleem.
De medische wetenschap staat machteloos.
Men kan alleen de symptomen onder controle houden.
Ondanks de vele praatjes die op sociale media verkocht worden kan je dat virus niet tegenhouden.
Niet door te gorgelen of door warme thee te drinken.
Het enige wat je kan doen is uitzieken en je medisch laten behandelen als de symptomen erger worden.
En in volledige quarantaine gaan.
Nog meer van belang is dat je - ziek of niet - er alles aan doet om mensen die tot een risicogroep behoren niet in gevaar te brengen.
Dat doe je dus door extra waakzaam te zijn en zeker in deze tijden van acuut besmettingsgevaar uit hun buurt te blijven.
Ouderen, zieken, mensen met een lage weerstand zoals diabetici, hartpatiënten of mensen die kanker hebben of hebben gehad.
Blijf bij hen uit de buurt.
Better save than sorry!
Echt wel.

Waarom schrijf ik dit allemaal?
Omdat ik in mijn kot moet blijven.
Om de tijd te doden.
Om mezelf wat nuttig te maken.
En om een klein beetje mijn steentje bij te dragen bij het verspreiden van zo correct en accuraat mogelijke informatie.
Ik heb het al eerder gezegd in deze blog.
Ik maak me zorgen over die constante stroom van desinformatie en fake-news die de mensen op het verkeerde been brengen.
Het internet was bedoelt om informatie en opinies over een zo breed mogelijk publiek te verspreiden.
Helaas is dat veel te vaak compleet onjuiste informatie.
Verspreid door lieden die denken dat hun verwrongen wereldbeeld er toe doet.
Dat hun compleet verdwaasde visies op mens, natuur en wetenschap enige relevantie hebben.
Wel... Dat is niet!
Die anti-vaxxers, conspiracy-nutters, haatverspreiders en religieuze idioten richten met hun blogs, websites en vooral met hun trolgedrag op sociale media net heel veel schade aan.

Hier ga ik het voorlopig bij laten lieve mensen.
Maar ik geef jullie graag enige nuttige links mee.

https://www.info-coronavirus.be/nl/
De site van de FOD-volksgezondheid over het coronavirus en de maatregelen die de overheid neemt.

https://www.microbiologie.info/Verschil%20tussen%20bacterie%20en%20virus.html
Hier wordt het verschil tussen bacteriën en virussen haarfijn uitgelegd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/CoronaviruspandemieDe Wikipedia pagina over de corona pandemie.


https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=30191








Geen opmerkingen:

Een reactie posten