Pagina's

dinsdag 31 maart 2020

Bloggen in tijden van corona deel 11: Hartverscheurend nieuws.


Dag lieve mensen.
Kreeg u ook een krop in de keel toen u tijdens de dagelijkse persconferentie e de sprekers met stokkende stem hoorde aankondigen dat er een meisje van amper twaalf jaar oud is bezweken aan het coronavirus?
Ik wel.
Ja echt lieve mensen.
Dit nieuws heeft mij diep geraakt.
Dit nieuws maakt mij treurig en ietwat neerslachtig.
Het was dezelfde treurige neerslachtigheid die ik voelde toen ik in 1996 vernam wat er met Julie en Melissa is gebeurd.
Diezelfde neerslachtigheid voelde ik ook toen ik hoorde welk drama er zich in 2006 in Antwerpen afspeelde door toedoen van het rechts extremistische uitschot Hans Van Temssche (nee die naam zet ik met opzet niet in een vet lettertype).
En drie jaar later toen een ander stuk verdriet beestachtig te keer ging in een kinderdagverblijf in Dendermonde waarbij twee onschuldige baby's en een kinderverzorgster het leven lieten.

Kinderen.
We zouden hen moeten beschermen voor alle vormen van onheil.
Ik vind dat dit de plicht is van elke volwassene.
Ja dat vind ik.
Net zoals we alles wat zwak en weerbaar is moeten beschermen tegen geweld, onderdrukking of uitbuiting.
Voor mij lieve mensen... Is dit één van de diepste fundamenten van onze beschaving!
Helaas hebben we ditmaal te maken met een vijand die anders is.
Die geen mens is.
Zelfs geen dier.
Het is een virus.
Het is al erg genoeg dat de meeste slachtoffers van dit virus oudere mensen zijn.
En ja ook dat is iets wat te betreuren valt.
Maar dat nu ook een kind ten prooi valt aan 'het beest'...
Dit is voor mij onwezenlijk.
En niet te vatten.

Lieve kleine ster.
Ik heb je niet gekend.
Weet zelfs niet eens hoe je heette.
Wel dat je uit Gent kwam.
De mooie oude stad van Artevelde en Edward Ansseele.
Deze stad vormde het decor van je veel te korte levensverhaal.
Ik heb je niet gekend, maar ik weet zeker dat je heel graag gezien was.
Dat veel mensen nu in tranen achterblijven na jou heengaan.
Lieve kleine ster.
Dit blogartikel draag ik aan jou op.
Op die manier breng ik hulde aan jou.
En aan alle andere slachtoffers van 'het beest'
Vandaag buig ik verdrietig het hoofd om je te gedenken.
En breng ik mijn oprechte gevoelens van diep medeleven over aan je ouders, familie en je vele vriendjes en vriendinnetjes.

Vaarwel lieve kleine ster.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten